Wednesday 11 July 2012

kambing itu

satu petang yang aman 25tahun yang lalu
saya sedang menanak nasi - jangan tak tahu, umo muda dah pandai buat kerja rumah
bapa sedang makan petang meranggap makan tengahari, huhu kerja ladang

"erm, p halau keluar dulu kambing tu. jangan habis dimakan tanaman mama di kebun sana" ayah keluarkan arahan. Baiklah, saya dengan mood anak yang mematuhi arahan turun tangga rumah dengan tertibnya

hus, hus, hus - dengan mulut muncung berbunyi merdu menghalau c kambing tu
memang sah dia dah masuk kebun mama lah
erm, saya panjat pagar kebun tu dengan sebatang ranting yang amat kurus ditangan
dengan bunyi yang masih sama sangat berharap c kambing faham dan patuh dengan arahan "keluar dari kawasan itu!!!"
sumber: google - tanduk cam gini 

tak boleh jadi ni. saya terjun turun ke tanah. sekarang berada didalam kawasan kebun yang berpagar bersama dengan seekor kambing jantan yang saiznya lebih besar dari anak lembu dan sudah pastinya lebih tinggi dari budak usia 8tahun-darjah II
ranting kurus di tangan saya ketuk kepalanya. dia buat tak tahu je. ulang lagi sekali, bam!!! 
saya dah terbaring di atas tanah
tanduknya yang agak panjang itu terus merodok muka, badan, kaki, perut dan seluruh badan anak kecil yang rajin ni. 
menangis sambil meminta bantuan
sempat saya melihat bapa memegang tanduk kambing itu
bertarung beberapa lama dan selanjutnya saya tak ingat dan jelas cara bapa menguruskan kambing jantan yang panas baran tu
                                                                                                                                                                                              
sumber: google - OMG warna yang sama dalam memori ku

mama mandikan aku yang masih menangis
aduh, badan sangat sakit


mulut kembang, bibir pedih rasa seperti muka hancur lebam
bau badan tak terkira busuk kambing

esoknya kena ke sekolah juga
hari isnin. kena lead kelas masa perhimpunan pagi. tapi pagi tu dapat excuse sebab mulut berehat masih lebam tapi kawan-kawan tak ejek pun {lupa tengok cermin, seperti apa muka ku waktu itu}



berita yang ku terima kambing tu akhirnya disembelih oleh pakcik [ kambing tu kepunyaan pakcik saya sendiri] disebabkan ramai penduduk kampung yang tidak selesa dengan kambing tu
kambing tu panas baran. 

pantang ada yang tak kena, dia pasti mengamuk
kambing itu berbeza dari kambing kampung yang lain
bukan saja dari segi saiznya malah juga reaksinya terhadap tindakan manusia
dia seperti faham apa yang manusia perkatakan

kambing pun ada perasaan, inikan pula manusia biasa. jagalah keharmonian hidup bermasyarakat

No comments:

Post a Comment